Jeg får feilmelding når jeg prøver å logge inn med BankID. Hva gjør jeg?

BankID feil og feilmeldinger

Får du en BankID-feil? Her har vi laget en oversikt over mulige feilmeldinger som kan oppstå. Sjekk hvilken feilmelding du har fått og følg instruksene.

I første omgang er det lurt å sjekke om du får logget inn i nettbanken din med BankID for å sjekke om det er Kron sin nettside eller BankID-en det er noe feil med. Ta gjerne kontakt med oss hvis du opplever feil med BankID så skal vi veilede deg i prosessen.

BID 1439

Feil BID 1439 oppstår som regel fordi man har tastet inn feil engangskode for mange ganger. Dette kan for eksempel skje dersom du:

  • Har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn
  • Har flere banker og benytter feil BankID når du skal logge inn. Du må velge hvilken BankID du skal bruke når du logger inn.
  • Bruker en annen/feil kodebrikke enn din egen.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1

Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig eller ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID. Vi anbefaler derfor at du prøver dette:

  • Oppdater nettsiden. Det kan være en midlertidig feil.
  • Sjekk om nettet går tregt.
  • Prøv å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du burde også prøve å starte datamaskinen eller nettbrettet på nytt.
  • Får du fortsatt slike feilkoder burde du ta kontakt med din nettleverandør.

C131 eller C293

Denne feilmeldingen kan oppstå dersom det allerede kjøres en BankID-prosess på ditt mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt foregår. Vi anbefaler at du venter noen minutter før du prøver igjen.

C161

Denne feilen betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobilavtale på det mobilnummeret du tastet inn eller at du har tastet feil mobilnummer. Din BankID på mobil kan også være slettet. Årsaken til dette kan være at du har fått et nytt SIM-kort eller at det er blitt gjort endringer i abonnementet ditt. Prøv derfor å logge inn på nettbanken din med kodebrikke og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

C167

Denne feilen betyr at du trolig har gjort noen endringer med ditt mobilabonnement. Dette kan for eksempel være:

  • Endret mobilnummer
  • Ny teleoperatør
  • Endret adresse hos teleoperatør
  • Dette kan ordnes ved å slette BankID på din mobil og opprette det på nytt i din nettbank eller mobilbank.

C302

Denne feilmeldingen betyr at vi ikke får kontakt med din mobiltelefon. Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.

For mer informasjon og hjelp kan du ta en nærmere titt på hjemmesiden til direktoratet for Forvaltning og IKT her . Velg så enten vanlig BankID eller BankID på mobil.

Mens du venter på at BankId skal fungere igjen så kan du jo ta Sparetesten og sjekke om du fordeler pengene dine riktig? Den tar kun et par minutter å fullføre og du får svaret med en gang!