Informasjon om nye kundeavtaler
Vi har oppdatert våre forretningsvilkår og strukturert kundeavtalene slik at du skal få bedre oversikt over de ulike tjenestene du benytter hos oss.
Dersom du allerede er kunde i Kron, ble du tilsendt e-post om dette da avtalene dine ble oppdatert.
De oppdaterte avtaledokumentene gjelder fra dagen du signerte de/mottok informasjon per e-post. Vi oppfordrer alle kunder til å gå inn i Kron-appen eller på innloggede nettsider på www.kron.no og gjøre seg kjent med innholdet i dokumentene.
Dersom du ikke lenger ønsker å motta de tjenestene vi leverer til deg under de nye avtalevilkårene, kan du ta kontakt med oss for å avslutte ditt kundeforhold.
Se spørsmål og svar nedenfor som fremhever de viktigste oppdateringene og hva disse betyr for deg som kunde i Kron:
1. Hva er nytt i de oppdaterte dokumentene?
- Oppdatering av avtaledokumentene endrer ikke investeringene du har gjort via Kron.
- Avtaledokumentene har fått en ny struktur som gir deg bedre oversikt over både tjenestene du benytter i Kron, kontoavtalene tilknyttet de enkelte tjenestene og hvilke rettigheter og forpliktelser du har som kunde. Hovedavtalen «Kundeavtale for ytelse av finansielle instrumenter» (Forside) og våre oppdaterte forretningsvilkår vil gjelde for alle som har eller etablerer et kundeforhold i Kron.
- Avhengig av hvilke tjenester du ønsker å benytte, vil i tillegg følgende oppdaterte avtaledokumenter gjelde:
- Avtale om porteføljeforvaltning
- Forvaltningsmandat - dersom du har kjøpt andeler fra flere enn to fond
- Avtale om tegning og innløsning av andeler i verdipapirfond
- Avtale om aksjesparekonto
- Avtale EPK og/eller PKB
- Avtale IPS
- Valg av Kron som selvvalgt leverandør for Egen pensjonskonto
2. Hva er den viktigste endringen i forretningsvilkårene?
- Våre forretningsvilkår er tilpasset finansavtalelovens bestemmelser, slik at fremtidige endringer i forretningsvilkårene eller avtaledokumentene til din ugunst, først vil tre i kraft 2 måneder etter at vi har varslet deg om endringen.
- Du aksepterer fremtidige endringer uten å foreta deg noe, gjennom såkalt passivt samtykke. Vi forplikter oss samtidig til å informere deg om hvordan du skal gå frem dersom du ikke aksepterer endringene.
3. Hvor kan jeg finne avtaledokumentene?
Ved innlogging i Kron-appen finner du Hovedavtalen, oppdaterte forretningsvilkår, og de ulike avtaledokumentene som gjelder tjenestene vi leverer til deg under «profil» og «dokumenter». Dersom du logger inn på www.kron.no finner du forretningsvilkår og avtaledokumenter under knappen som heter «dokumenter» til venstre.
Avtaledokumenter som er knyttet til dine kontotyper finner du under «dokumenter» inne på kontoen din. Her vil du finne kontoavtalen som er relevant for kontoen du ser på. Under ser du eksempler på hvilke avtaler du kan forvente å finne:
Dersom du har konto med kun ett fond:
- Hovedavtale
- Forretningsvilkår
- Avtale om tegning og innløsning av andeler i verdipapirfond (Ordreformidling)
Dersom du har konto med flere fond:
- Hovedavtale
- Forretningsvilkår
- Avtale om porteføljeforvaltning
Avhengig av hvilken kontotype du har, vil du i tillegg finne følgende dokumenter:
Konto for fondssparing (privatperson): Avtale om aksjesparekonto. Dersom du har mer enn to fond vil du i tillegg finne et forvaltningsmandat.
Konto for Egen Pensjonskonto eller pensjonskapitalbevis: Avtale om EPK/PKB og et forvaltningsmandat.
Konto for IPS: Avtale om IPS og et forvaltningsmandat.
Bedrift: Her vil du ikke finne en kontoavtale, men dersom du har mer enn to fond vil du finne et forvaltningsmandat.
Vi har forsøkt å gjøre det enklere for deg å få oversikt over dine avtaler, hva avtalene betyr for deg og hvordan vi skal kommunisere rundt de tjenester vi leverer. Vi oppfordrer deg til å lese nøye gjennom avtaledokumentene og ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.
4. Jeg ønsker ikke å være med lengre med de nye avtalene – hva gjør jeg?
Da må du avslutte ditt kundeforhold. Dette gjør du ved å flytte dine investeringer til en annen aktør og/eller overføre dine investerte midler til din bankkonto. Deretter kan du via vår kundeservice få avsluttet alle dine kontoer, og dermed også ditt kundeforhold.
5. Jeg har spørsmål til de nye avtalene som jeg ikke får besvart – hvor kan jeg henvende meg?
Ta kontakt på vår chat eller hei@kron.no